Beurswaarde/Market cap

Je bent hier:
< Terug

De beurswaarde of market cap (marktkapitalisatie) zijn verschillende namen voor hetzelfde concept. Ze verwijzen beide naar de totale waarde van alle aandelen van een onderneming.

Waarom is de market cap belangrijk? 

Door middel van de beurswaarde/market cap kunnen beleggers de relatieve omvang van het ene bedrijf ten opzichte van het andere begrijpen. De market cap meet wat een bedrijf waard is op de beurs. Het laat zien wat beleggers bereid zijn te betalen voor de aandelen.

Hoe wordt de beurswaarde berekend?

Om de beurswaarde te berekenen, vermenigvuldigen we het totale aantal uitstaande aandelen van een bedrijf met de huidige marktprijs van één aandeel.

Een voorbeeld. Stel dat een bedrijf 10 miljoen aandelen heeft en die voor 100 euro per stuk zou verkopen, dan zou het een beurswaarde/market cap van 1 miljard euro hebben.

Large-cap, mid-cap en small-cap bedrijven, en hun beurswaarde

Bedrijven worden verdeeld in drie categorieën: large-cap, mid-cap, en small-cap.

Large-cap bedrijven zijn meestal de grote, gevestigde spelers, zoals Microsoft of Philips, die al een De groei zal daarom in de toekomst niet zo groot zijn, en daardoor zal ook de groei in beurskoers vaak minder groot zijn.

Mid-cap bedrijven zijn reeds gevestigde bedrijven die actief zijn in een industrie waarvan snelle groei wordt verwacht. Deze bedrijven zijn soms bezig met uitbreiding. Ze kunnen mogelijk nog wel flink groeien, maar voor hetzelfde geldt zijn het bedrijven die ook al volwassen zijn, maar waarvan de markt gewoon zo klein is, dat ze niet veel groter kunnen worden.

Small-cap bedrijven zijn vaak start-ups of bedrijven die in een niche industrie actief zijn. Deze aandelen hebben het meeste risico, omdat small-cap bedrijven gevoeliger zijn voor economische ups en downs dan large-cap bedrijven. Daar tegenover bieden ze een grotere kans op een hoog rendement op korte termijn – mits ze doorbreken en succes boeken.

Hoe wordt de beurswaarde vastgesteld?

De market cap van een bedrijf wordt eerst vastgesteld via een beursgang (IPO). Voor een beursgang schakelt het bedrijf dat naar de beurs wil gaan een investeringsbank in om de waarde van het bedrijf af te leiden. Ook wordt bepaald hoeveel aandelen aan het publiek worden aangeboden en tegen welke prijs. 

Nadat een bedrijf naar de beurs is gegaan en op de beurs is gaan handelen, wordt de prijs bepaald door de vraag en aanbod van zijn aandelen op de markt. Als er een grote vraag is naar de aandelen (als het bedrijf het goed doet), zal de prijs stijgen. 

Als er twijfels zijn over het toekomstige groeipotentieel van het bedrijf, kunnen de verkopers van het aandeel de prijs verlagen. Op die manier is de market cap een schatting van de waarde van het bedrijf in realtime.